fredag 23. mai 2008

Chiquita!

En dag vi satt på skolen, begynte vi å diskutere bananer og deres utseende.

Og jeg har igrunn litt problemer med å se for meg hvordan bananen vokser fra der man åpner den til enden! Og hvordan vet en banan når den er ferdig vokst???
Jeg prøvde å forske litt på det, men ble igrunn bare mer forvirret!

Fant forsåvidt ut at det finnes to hovedtyper av bananer, vanlig frukt banan og kokebanan(også kalt grønnsaksbanan). Innenfor disse undergruppene finnes det ulike typer bananer,
bl.a. røde bananer(aldri sett!), kokebananer og minibananer.

Minibananer kalles også eplebananer, fordi de har en svak duft av eple når den er moden?? Men har man lyst på eple, så spiser man jo ikke en banan som lukter eple?!

Dessuten er bananpalmen en urteplante, og banan er et bær. Og jeg synes igrunn det høres litt rart ut at bær kommer fra urteplanter:p

Jeg har dessuten hørt at bananer inneholder et stoff som gjør deg mer lykkelig, og det er vel det viktigste:P

1 kommentar:

Bytheway sa...

hærreguud sarah....
:P