søndag 25. mai 2008

bzz-bzzz-bzzzzzz!!!!!!!!!

Jeg satt på kjøkkenet og gjorde kjemi, da det plutselig kom en flue susende inn gjennom vinduet som stod på gløtt. Vanligvis bruker man jo bare og vifte de bort når de kommer for nært, men gud bedre hvor irriterende det er når man prøver og konsentrere seg, og man hører denne summingen i bakgrunnen. Men i tillegg til at den summer, så begynner den å fly inn i vinduet, for å prøve å komme seg ut igjen. Jeg synes ikke akkurat at kjemi er det morsomste og blir derfor fort ukonsentrert når jeg leser. Det blir ikke akkurat lettere å holde styr på amiders fysiske egenskaper, standard reduksjonspotensial og frysepunktsdepresjonskonstanter, når det lille beistet går amokk i vinduskarmen og det eneste man hører er denne summelyden som blir avbrutt når fluen flyr inn i ruten.
Bzzz-Bzzz-bzzzz…

Men der jeg satt og tenkte på hvor irriterende fluer er, så kom jeg på at bananfluen ofte er brukt i forskning. Hele dna sekvensen er bestemt og brukes i genetiske prosjekter, da den reproduserer seg raskt. Dette har vi lært i cellebiologien!
Men, hvem i all verden er det som har lyst til å forske på fluer??? Og da jeg prøvde å finne ut litt om flueforskere(som jeg såklart ikke fant, lærte jeg en hel del)

Noen synes tydeligvis at fluer er interessante insekter, for de har jo funnet ut at fluelarver kan brukes i bioterapi, der levende larver plasseres i åpne sår hos mennesker og fjerner dødt vev og stimulerer til ny dannelse. Eller i drapssaker, der kan fluen være med på å bestemme tidspunktet for dødsfallet. For fluer oppsøker lik, og legger egg på dem!
Konklusjon: fluer er ekle!!!
Men dette var altså de nyttige fluene.

Det finnes også en gruppe plagsomme fluer, som var grunnen til at jeg begynte å tenke på dette! Under denne kategorien kommer bl.a. klegg, husfluer, møkkfluer og VINDUSFLUER.

Dessuten er det ikke alle fluer som er ekte fluer. Noen er egentlig andre insekter. Men det skjønner jeg ikke helt. Hvis de ikke er fluer, så kall dem noe annet da vel. Skjønner dessuten ikke hvorfor flue-kategorien er så mye å trakte etter. Jeg visste for så vidt ikke at mygg og klegg var en type flue. For meg er de typiske insekter man kan være foruten!!!!

Selv om jeg ikke fant ut hvorfor noen vil forske på fluer, så har de i hvert fall gjort en god jobb, for jeg sitter igjen med en hel del informasjon jeg aldri kommer til å få bruk for!!!
Og det gjør dere som nettopp har lest dette også!!!

Nei, nå har jeg vel irritert meg nok over fluer for i dag. Må vel vende blikket ned i kjemi heftet og notatene mine igjen!

4 kommentarer:

Anna sa...

Wow, en utrulig interessant avhandling om flue, dæ må e sei:) Og takk førr den splendide huskereglo, btw!
E æddæ bloggen din som link, e:)

Bytheway sa...

sarah... eg trur du må fløtt heim! du har tydeligvis ikke godt av å bo der vårn kjæm så seint.

Sarah sa...

hehe... Ja, kanskje dæ e dæ som ska tel:P Eller kanskje dæ e du som ikke har godt av å va så lenge borte frå me om gangen:P du har blitt av-sarahfisert:O Jammen bra dæ e sommar snart!!!!

Linn sa...

Sarah, sarah.. Du e no nåkka før deg sjøl:D